Naar het overzicht

Hulpdiensten bereikbaar via app '112 BE'

26 juni 2017

Wie de brandweer, een ziekenwagen of de politie nodig heeft, kan voortaan gebruikmaken van de app ‘112 BE’. Dankzij deze app weten hulpdiensten onmiddellijk de exacte locatie van de beller. Dit kan een belangrijke tijdswinst opleveren, die levens kan redden. Uiteraard kan je ook nog steeds bellen naar 112, via de vaste telefoon of per gsm.

 

app 112 be1 app, 3 hulpdiensten

Geen noodnummers meer om te onthouden. Eén klik op het icoontje van brandweer, ambulance of politie volstaat om hen te bellen of een chat-gesprek op te starten.

 

Lokalisatie

De app geeft je exacte gps-coördinaten door aan de noodcentrale en stuurt daarna om de 30 seconden een update. Als je nadien niet meer reageert, kan de centrale je smartphone laten rinkelen. Zo kunnen de hulpdiensten je makkelijker terugvinden.

 

Chatfunctie met vertaling

Doven, slechthorenden en mensen met een spraakstoornis kunnen eenvoudig in de app aangeven dat zij niet kunnen telefoneren. Zij kunnen chatten met de noodcentrale. Ook als de operator de oproeper niet kan verstaan doordat er te veel achtergrondlawaai is, kan dit een oplossing zijn. Of wanneer de beller geen Nederlands, Frans, Duits of Engels spreekt. Berichten in een andere taal worden dan automatisch vertaald voor de operator en omgekeerd.

 

Extra informatie

Bij het installeren van de app kan je extra informatie registreren: info over hartproblemen, allergieën, epilepsie, diabetes… Je hoeft deze gegevens dan niet meer door te geven aan de telefoon of per chat.

 

Download en registreer

Je vindt de app terug in de Play Store (Android) en in de App Store (Apple) via de zoekterm “app 112 BE”. Na de installatie kan je het icoontje van de app op het beginscherm van je smartphone plaatsen zodat je het makkelijk terugvindt in een noodsituatie.

 

Opgelet! De app werkt enkel in België.

 

Meer info:
www.112.be/nl/app

 

Downloaden :

Play Store (Android)  

App Store (Apple)