Vanaf 2025 wordt het stapsgewijs verplicht om een conformiteitsattest te hebben bij het verhuren van woningen. Dit attest toont aan dat de woning voldoet aan de wettelijke normen op vlak van veiligheid, gezondheid en basiscomfort.
Deze maatregel heeft als doel de kwaliteit van huurwoningen te bewaken en te verbeteren.
Stapsgewijze invoering
- 1 januari 2025: Verplicht voor woningen ouder dan 50 jaar (bouwjaar 1975 en ouder).
- 1 januari 2027: Verplicht voor woningen ouder dan 30 jaar (bouwjaar 1995 en ouder).
- 1 januari 2030: Verplicht voor alle woningen, ongeacht bouwjaar.
Het attest is verplicht bij een nieuwe verhuur. Bestaande huurcontracten zijn vrijgesteld.
Procedure voor aanvragen
- Voorbereiding: Controleer zelf de kwaliteit van de woning met behulp van een checklijst of uitgebreide brochure over de Vlaamse woningkwaliteitsnormen. Werk eventuele gebreken weg voordat de woningcontroleur langskomt.
- Aanvraag: Vul het online aanvraagformulier in of stuur het per e-mail naar huisvesting@machelen.be, of per post naar de dienst Huisvesting.
- Woningcontrole: Een woningcontroleur maakt een afspraak om de woning te inspecteren. Op basis van deze controle ontvang je een technisch verslag met eventuele gebreken.
- Uitkomst: Bij goedkeuring ontvang je het conformiteitsattest per post. Als de woning niet voldoet, moet je de gebreken herstellen en eventueel een nieuwe controle aanvragen.
Geldigheidsduur
Het conformiteitsattest is 10 jaar geldig, maar kan beperkt worden tot 5 jaar als de woning vier of meer gebreken heeft van categorie I. Het attest vervalt automatisch bij ongeschiktheid, onbewoonbaarheid, grote werken aan de woning, of een proces-verbaal van de Wooninspectie.
Kosten en meer informatie
Het conformiteitsonderzoek kost 200 euro.
Voor meer informatie kun je terecht bij de dienst Huisvesting via huisvesting@machelen.be of op 02 254 12 48. Of surf naar https://www.machelen.be/conformiteitsattest.
Gepubliceerd op
vrijdag 1 november 2024
11.24 u.