Je kind inschrijven in een school in Machelen-Diegem voor schooljaar 2025-2026? Is je kind geboren in 2023 en moet je aanmelden voor de instapklas?
Alle Machelse basisscholen werken met één gezamenlijk online aanmeldingssysteem voor het kleuter- én het lager onderwijs.
Door online aan te melden krijgt elke ouder een gelijke kans om in te schrijven in een school naar keuze en vermijden we kampeertoestanden aan de scholen. We willen er ook voor zorgen dat zoveel mogelijk kinderen een plaats krijgen in de buurt van hun woning.
Voor de aanmeldperiode voor schooljaar 2025-2026 werken we opnieuw met het Vlaamse aanmeldsysteem. Neem bij vragen contact op met de dienst Onderwijs of maak een afspraak voor onze samen aanmelden-sessies.
Wanneer aanmelden?
Belangrijk: er is geen aparte aanmeldperiode voor broers, zussen en kinderen van personeelsleden. Deze voorrang zal je kunnen toepassen tijdens de algemene aanmeldingsperiode.
Aanmeldperiode voor alle kinderen
Van 25 februari 2025 (vanaf 12 uur s middags) tot en met 18 maart 2025 (tot 12 uur s middags).
Deze aanmeldperiode geldt voor alle kinderen, ook broers, zussen en kinderen van personeelsleden melden in deze periode aan.
Vrije inschrijvingsperiode
Vanaf 27 mei 2025 (vanaf 8.30 uur) kan je inschrijven zonder toewijzingsticket.
Opgelet! Op de meeste scholen zullen er geen vrije plaatsen meer zijn.
Aanmelden stap per stap
- Kies je scholen van voorkeur
- Meld je kind online aan via het aanmeldingsportaal (volgt later) en volg alle stappen. We adviseren om meerdere scholen te kiezen. Je kiest zelf welke school je op 1,2,3 of 4 zet.
- Ten laatste 25 april 2025 om 16 uur ontvang je een toewijzingsticket of weigeringsdocument. Dit document ontvang je via e-mail, maar later ook via de post. Is er geen plaats in één van je gekozen scholen, ontvang je geen ticket. Je krijgt wel een weigeringsdocument met het advies om opnieuw te proberen bij de start van de vrije inschrijvingsperiode (vanaf 27 mei).
- Schrijf je kind in met je toewijzingsticket. Maak zelf een afspraak op de toegewezen school. Let op! Schrijf je kind in tijdens de opgegeven inschrijvingsperiode (tussen 28 april en 19 mei 2025). Doe je dit niet, dan vervalt je ticket.
Sessies Samen aanmelden
Heb je graag hulp bij het aanmelden? Dan kan je binnenkort een afspraak maken voor onze persoonlijke aanmeldsessie in het Huis van het Kind, Koningin Fabiolalaan 60, 1830 Machelen.
Deze sessie gaat door op donderdag 27 februari 2025 tussen 16.30 en 19 uur. We voorzien 15 minuten per aanmelding. Afspraken krijgen steeds voorrang op personen zonder afspraak. Ben je de Nederlandse taal niet machtig? Neem dan iemand mee die voor je kan vertalen.
Veelgestelde vragen
Moet ik mijn kind aanmelden?
Ja. Doe je dit niet, kan je pas vanaf 27 mei 2025 (= periode van vrije inschrijvingen) inschrijven voor schooljaar 2025-2026. Op dat moment zijn er weinig of geen vrije plaatsen meer.
Voor welke scholen kan ik mijn kind aanmelden?
Alle basisscholen in Machelen-Diegem werken met dit aanmeldsysteem. Een overzicht van de scholen vind je op deze website.
Kan ik mijn kind voor verschillende scholen aanmelden?
Ja. Wij adviseren sterk om je kind aan te melden in de vier basisscholen. Door meer dan één school aan te duiden, vergroot je de kans om je kind naar school te laten gaan in Machelen of Diegem. Als je maar één school aanduidt en er is geen plaats, dan moet je wachten tot de start van de vrije inschrijvingsperiode om in te schrijven (vanaf 27 mei 2025). Op dat moment zijn er weinig of geen vrije plaatsen meer. Als je kind al broers of zussen heeft of je werkt op een specifieke school, dan kan je maar één school aanduiden in de voorrangsperiode.
Kan ik prioriteit geven aan een school?
Ja. Je kiest zelf welke school je op 1,2,3 en 4 plaatst. Het systeem probeert jou een plaats toe te wijzen in de school met de grootste voorkeur (jouw nummer 1).
Wat gebeurt er na het aanmelden?
Je ontvangt een toewijzingsticket voor de school, die plaats heeft voor jouw kind. Heb je meer dan één school aangeduid, dan ontvang je een weigeringsdocument voor de scholen in hogere voorkeur.
Wat gebeurt er als er geen plaats is in de school van mijn eerste keuze?
Als je een toewijzingsticket krijgt voor een school die niet je eerste keuze was, kom je automatisch op de wachtlijst van alle scholen (dit zijn de weigeringsdocumenten) die je hoger plaatste. Komt er in die school of scholen een plaats vrij, dan kan je je kind nog in die school inschrijven. De school neemt hiervoor zelf contact op met de ouders. Je hebt wel geen recht meer op een plaats in een school die je lager plaatste.
Is het tijdstip waarop ik mijn kind aanmeld van belang?
Neen. Het tijdstip waarop je jouw kind aanmeldt, is niet van belang. Je kan dus zonder tijdsdruk aanmelden. Let er wel op dat je je aanmeldt binnen de voorziene periode.
Ik heb geen computer, wat nu?
Je kan terecht bij één van de organisaties die hulp bieden bij het aanmelden die je kan terugvinden in de aanmeldbrochure (volgt later).
Wat moet ik meenemen als ik naar de school ga om mijn kind in te schrijven?
- Kids-id en/of paspoort. De school heeft een officieel document nodig met de juiste schrijfwijze van de naam en voornaam en het rijksregisternummer van je kind.
- Je ticket met de toewijzing naar de school.
Hoe verloopt een inschrijving op school?
De school controleert je gegevens.
- Je krijgt informatie over de visie van de school, het pedagogisch project en het schoolreglement en je ondertekent deze documenten voor akkoord.
- Wanneer de school vaststelt dat er foute informatie gegeven werd bij de aanmelding, kan je toewijzingsticket vervallen.
Mijn partner en ik zijn gescheiden maar willen ons kind toch aanmelden. Hoe voorkom ik dat mijn partner beweert dat ik hem/haar niet betrokken heb in deze beslissing?
Juridisch werd er vaak besloten of er sprake is van co-ouderschap of exclusief ouderschap (al dan niet gerechtelijk). In het geval van co-ouderschap wordt best een gedateerd document opgesteld die beide ouders ondertekenen waarbij opgeschreven wordt voor welke school beide ouders samen kiezen. Van dit document worden twee versies gemaakt, zodat elke ouder een exemplaar heeft. In het geval van exclusief ouderschap of andere juridische ouderschapsvormen waarbij één ouder het exclusief recht heeft gekregen om beslissingen te maken over belangrijke opvoedingskwesties moet bij conflict de gerechtelijke beslissing voorgelegd kunnen worden.
Wij zullen verhuizen tegen 1 september 2025, mag ik gewoon mijn nieuw adres opgeven bij de aanmelding?
In het geval van een verhuis neem je altijd contact op met de dienst onderwijs via e-mail (onderwijs@machelen.be). Je legt je situatie uit en biedt ook de huurovereenkomst, eigendomsakte of officiële verklaring van de notaris aan als bewijs van je verhuis voor 1 september van het komende schooljaar (schooljaar waarvoor je aanmeldt). De dienst onderwijs geeft toestemming om al dan niet aan te melden met het nieuwe adres.
Wat als ik een klacht of vaststelling wil maken over technische fouten of materiële vergissingen die gemaakt werden? Wat als ik een uitzonderlijke situatie wil laten erkennen?
Wenst u graag een klacht of vaststelling van een technische fout of zuiver materiële vergissing melden? Voor deze problemen werd een ombudsdienst inschrijvingen (ODI) ingericht die uw klacht/vaststelling zal onderzoeken. Een materiële vergissing gaat bijvoorbeeld om een verschrijving of het intikken van een fout huisnummer. Een technische fout gaat in dit geval over een fout in het aanmeldsysteem waardoor u zich niet heeft kunnen registreren of waardoor niet alle voorrangsgroepen de voorrang hebben gekregen waar ze recht op hebben. Een uitzonderlijke situatie is een geval waarbij uw kind in een specifieke school ingeschreven moet worden om de toegang tot onderwijs te garanderen. U kan online contact opnemen met de ombudsdienst via www.machelen.be/je-kind-inschrijven. U kan een klacht/vaststelling indienen tot 15 kalenderdagen na het voordoen van de betwiste feiten (zaterdagen, zondagen, wettelijke en reglementaire feestdagen, schoolvakanties en facultatieve vakantiedagen niet meegerekend).
Meer info
Uitgebreide informatie vind je in de aanmeldbrochure (volgt nog) of neem contact op met de dienst Onderwijs.
Ombudsdienst Inschrijvingen
Heb je een klacht over technische fouten of materiële vergissingen die gemaakt werden? Wil je een uitzonderlijke situatie laten erkennen?
Neem dan online contact op met de ombudsdienst inschrijvingen (ODI), binnen de 15 kalenderdagen na het voordoen van de betwiste feiten (zaterdagen, zondagen, wettelijke en reglementaire feestdagen, schoolvakanties en facultatieve vakantiedagen niet meegerekend).