De herinrichting van de Ring rond Brussel en de Leopold III-laan is een groot project dat de verkeersveiligheid verbetert, de mobiliteit verhoogt en zorgt voor een groenere omgeving voor de bewoners van Diegem-lo, Diegem, Zaventem en medewerkers van omliggende bedrijventerreinen.
Door slimme aanpassingen en nieuwe infrastructuur verbeteren we de doorstroming van het verkeer en verkleinen we de impact op het milieu.
De oude brug van de Leopold III-laan over de Ring is afgebroken en de bouw van een nieuw verkeerscomplex is begonnen. De oude infrastructuur wordt vervangen door een innovatieve oplossing die zorgt voor een efficiënter en groener verkeersknooppunt.
Wat verandert er?
De brug over de Ring wordt een zogenaamde Single Point Interchange (SPI), een nieuw soort kruispunt dat nog niet eerder in Vlaanderen is toegepast. De op- en afritten van beide kanten van de snelweg worden samengevoegd op het SPI, boven de snelweg. Hier komen slimme verkeerslichten die zich aanpassen aan de drukte, bijvoorbeeld tijdens de spits. In plaats van aparte lichten voor elke rijrichting, worden de afslagen naar links voor beide richtingen tegelijk geregeld, wat zorgt voor een veiliger en vlotter verkeer.
Doordat het SPI compacter is, ontstaat er meer ruimte tussen het knooppunt en de volgende verkeerswisselaar, wat de doorstroming bevordert en het verkeersknooppunt veiliger maakt. Bovendien komt er ruimte voor een park met wandel- en fietspaden, en wordt de Woluwe, een waterloop die nu nog grotendeels onder de grond loopt, weer opengelegd.
Blijf op de hoogte
Bekijk de laatste updates op www.spi-ro.be of volg hen op Facebook via spi.ro. Heb je vragen of zorgen over de werkzaamheden? Stuur een e-mail naar info@spiro.vlaanderen.